×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، فدراسیون‌های ورزشی همواره با مسئله‌ای تحت عنوان تعیین سرپرست تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون مربوطه روبرو بوده‌اند و تاکنون همواره وزارت ورزش و جوانان در این خصوص تصمیم گیری کرده و پس از اتمام دوره زمانی ریاست یک فدراسیون، با فعالیت همان رییس تحت عنوان سرپرست موافقت کرده یا سرپرست جدیدی را تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی منصوب کرده است.

به تازگی فدراسیون والیبال اعلام کرد، با اعلام وزارت ورزش و جوانان مجمع فوق‌العاده فدراسیون والیبال برای تصمیم‌گیری در خصوص تعیین سرپرست فدراسیون والیبال روز دوشنبه ۲۹ آبان از ساعت ۱۰ صبح در سالن فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار می‌شود. اما سید محمد پولادگر، معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان کمتر از ۲۴ ساعت از خبر منتشر شده از سوی فدراسیون والیبال، اعلام کرد که این وزارتخانه مجوزی برای برگزاری مجمع فدراسیون والیبال در تاریخ پیشنهادی صادر نکرده است.

چه کسی سرپرست فدراسیون را انتخاب می‌کند؟

محمود افشاردوست، عضو هیات رئیسه فدراسیون والیبال در مورد چالشی که در زمینه برگزاری مجمع فوق‌العاده به وجود آمده به ایسنا گفت: طبق ماده ۱۲ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری مصوب در تیرماه ۱۴۰۰، ارکان فدراسیون شامل مجمع عمومی، هیات‌رئیسه، رئیس فدراسیون و بازرس قانونی است. ماده ۱۳ این اساسنامه مجمع عمومی را بالاترین رکن تصمیم‌گیری فدراسیون در نظر می‌گیرد و اعضای آن شامل افراد دارای حق رای از جمله وزیر ورزش یا معاونانش، رئیس، نایب رئیس یا دبیر کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، روسا و سایر اعضاست.

او با اشاره به تبصره یک ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری ادامه داد: در این تبصره ذکر شده اگر رئیس فدراسیون عزل شود، ۶ ماه نباشد یا به موجب آرا ذی‌صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می‌تواند سرپرست فدراسیون را تعیین کند. رئیس مجمع هم وزیر ورزش یا یکی از معاونانش است. این اساسنامه به فدراسیون‌ها ابلاغ شده و بر همین اساس وزارت ورزش باید یک سرپرست تعیین کند اما این نکته هم وجود دارد که فدراسیون والیبال همین اساسنامه را به FIVB داده و یکسری تغییرات در آن ایجاد شده است.

افشاردوست با بیان اینکه تلاش فدراسیون‌های جهانی این است که فدراسیون‌های زیرنظرشان مستقل باشند، به بررسی اساسنامه مدنظر فدراسیون جهانی در مجمع عمومی فدراسیون والیبال اشاره کرد و گفت: فدراسیون اساسنامه اصلاح شده را در مجمع سال گذشته مطرح کرد و در مطبوعات خواندم که نماینده وزارت ورزش مخالفت کرده است. بنابراین اگر طبق اساسنامه وزارت ورزش جلو برویم، وزارت ورزش باید یک سرپرست تعیین کند اما اگر به اساسنامه فدراسیون جهانی استناد می‌شود باید ببینیم در این اساسنامه تعیین سرپرست برعهده کیست. از طرفی آیا آن اساسنامه مورد تایید هیات وزیران، مجلس و وزارت ورزش هست یا نه. این موارد محل اختلاف است و در چند روز اخیر اخباری منتشر شده که شاید آرامش والیبال دستخوش تغییراتی قرار گرفته است.

جز انتخاب سرمربی فعلا کار خاصی در تیم ملی نداریم

او در این مورد که با توجه مذاکرات فدراسیون والیبال با گزینه‌های هدایت تیم ملی بهتر است چه تصمیمی گرفته شود، گفت: وزارت ورزش و جوانان در مورد تعیین سرپرست تصمیم‌گیرنده است و ما اطلاعی از جلسات آنها نداریم. در مورد تیم ملی هم باید ببینیم انتخاب مربی، چقدر الان برای والیبال کشور فوریت دارد. برخی دوستان در کمیته فنی می‌گفتند عجله نکنید چون وقت داریم. لیگ در حال برگزاری است و تیم ملی الان کاری ندارد. این بحث بی‌ربطی نیست. بحث دیگر هم این است که فدراسیون وسط مذاکره با مربی خارجی است.

افشاردوست با بیان اینکه تیم ملی تمام تلاش خود را می‌کند که به المپیک صعود کند اما همه می‌دانیم که شانس خیلی کمی داریم، تاکید کرد: باید در لیگ ملت‌های سال آینده ۸، ۹ بازی را با نتیجه خوب ببریم تا امتیازمان بالا بیاید و شانس صعود داشته باشیم که آن هم قطعی نیست. بنابراین جز بحث انتخاب سرمربی، فعلا کار خاصی در حوزه تیم ملی نداریم. کمیته فنی باید به این جمع‌بندی برسد که تعیین سرمربی با فوریت اتفاق بیفتد یا با آرامش بیشتری دنبال شود.

داورزنی می‌تواند به انتخاب سرمربی تیم ملی کمک کند

او ادامه داد: با توجه به گزارش آقای داورزنی در جلسه کمیته فنی، مربیان خارجی همه درگیر باشگاه‌هایشان هستند و نمی‌توانند تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ بیایند. اگر کمیته فنی به این جمع‌بندی برسد که مربی تیم ملی باید سریع انتخاب شود، هر کسی که سرپرست تیم ملی انتخاب شود، می‌تواند این بحث را دنبال کند. از طرفی آقای داورزنی با توجه به تجربه‌اش می‌تواند در مذاکرات حاضر باشد و کمک کند.

افشاردوست با بیان اینکه ۱۳ گزینه‌ای که فدراسیون با آنها صحبت کرده در بهترین حالت اول اردیبهشت به ایران می‌آیند و تیم ملی اول خرداد بازی دارد، تاکید کرد: این کار صعود به المپیک را سخت می‌کند. مگر اینکه فدراسیون روی المپیک پاریس تمرکز نکند و هدفش چهار سال بعد باشد که این مورد رضایت خواست عمومی نیست چون مردم می‌خواهند تیم تمام تلاش خود را برای صعود به المپیک بکند. بنابراین به نظرم بهتر است ابتدا مشخص کنیم مجمع فوق‌العاده بر اساس کدام اساسنامه انجام می‌شود.

تصمیمات مجمع نباید در تعارض با قوانین ملی باشد

او در واکنش به اینکه گفته می‌شود اگر طبق اساسنامه فدراسیون جهانی عمل نشود والیبال ایران تعلیق خواهد شد، گفت: در تبصره سه ماده ۱۴ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ذکر شده که مجمع نباید در تعارض با قوانین و مقررات ملی باشد. به این ترتیب باید ببینیم بحث ورود فدراسیون جهانی چقدر در تعارض با قوانین ملی ماست. ممکن است در کشورهای دیگر یک نفر با ۷۰، ۸۰ سال سن هم رئیس شود اما در قوانین داخلی ما سقف سن حضور ۶۵ سال با ۳۵ سال سابقه است.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true