×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی: کمیته ملی المپیک به خاطر دو تصمیم اشتباه از طرف شاهرخ شهنازی و مجمع خود، در ماه‌های گذشته بیشتر از هر موضوعی درگیر حواشی غیر ورزشی بود. حواشی که بالاخره منجر به ورود دستگاه قضائی، بازداشت دبیرکل و در نهایت استعفای وی شد.

با کناره گیری انجام شده شرایط برای سر و سامان دادن به وضعیت آشفته ماه‌های قبل تاحدی مهیا شد چراکه پیش از آن و به دلیل محدودیت‌های قانونی (اساسنامه) امکان تصمیم گیری در مورد دبیرکل وجود نداشت مگر اینکه مجمع فوق العاده تشکیل و تصمیم گیری می‌کرد که البته این اتفاق هم نیفتاد. البته شرایط جدید رقم خورده هم چالش دیگری برای کمیته ملی المپیک و مدیریتش ایجاد کرده است؛ چالشی برای انتخاب گزینه جدید دبیرکلی که در دست به عصا شدن صالحی امیری برای اعمال تغییرات لازم در این جایگاه طی ماه‌های گذشته بی تأثیر نبود.

دبیرکلی و گزینه ای که برای آن نیست
دبیرکل به عنوان اجرایی ترین پست، جایگاه بالایی در کمیته ملی المپیک و ارکان هیأت اجرایی و رئیسه این کمیته دارد. قدر مسلم اینکه انتخاب دبیرکل باید بر اساس آنچه در اساسنامه کمیته ملی المپیک به آن تاکید شده، انجام شود. در اساسنامه هم، چگونگی انتخاب دبیرکل تغییر کرده اما در وظایف و شرایطی که وی باید داشته باشد، هیچ تغییری اعمال نشده است.

بنابراین کمیته ملی المپیک در هر شرایطی – ملاک قرار دادن اساسنامه فعلی یا اصلاحی – باید دبیرکل را از میان افرادی انتخاب کند که خبره ورزشی بوده و از سه شرطِ ۱- حداقل ۱۰ سال مدیریت در ورزش قهرمانی ۲- آشنایی به زبان انگلیسی و ۳- آشنایی به امور بین الملل برخوردار باشد.

مد نظر قراردادن این شرایط و در کل شاخصه‌هایی که یک دبیرکل تمام عیار باید داشته باشد، تعداد افرادی که با منع قانونی برای در اختیار گرفتن این جایگاه مواجه نیستند را انگشت شمار کرده است. از طرفی مسئولیت فعلی که برخی از این افراد واجد شرایط دارند در کنار سیاست‌هایی که قاعدتاً کمیته ملی المپیک برای انتخاب بازوی اجرایی خود از میان گزینه‌هایی غیر از گزینه‌های مورد تاکید و حمایت وزارت ورزش دنبال می کند، انتخاب را محدودتر و دایره آن را کوچک‌تر هم کرده تا آنجا که چالش انتخاب جایگزین برای شهنازی از چالش‌هایی که مشکلات شخصی وی برای مجموعه ایجاد کرد، تاحدی عمیق‌تر هم شده است.

در تایید این موضوع همین قدر بس که کمیته ملی المپیک تا به امروز هیچ گزینه ای برای تصدی امور دبیرکلی ندارد. درحالیکه سه هفته از کناره گیری دبیرکل پیشین می‌گذرد و ماه ها است که معضلات این جایگاه عیان بود و قاعدتاً باید تا به امروز حداقل یک گزینه برای آن نهایی می‌شد.

مدعیان و شرط و شروطی که دارند
طی ماه‌های گذشته نام‌های زیادی برای دبیرکلی کمیته ملی المپیک مطرح شدند؛ از محمدصادق فرجیِ بازنشسته از کاراته گرفته تا کیکاووس سعیدی خزانه دار فعلی کمیته، علیزاده که عضو کادر سرپرستی کاروان بازی‌های آسیایی بود، نصرالله سجادی که سرپرست کاروان المپیک است و البته مهدی علی نژاد، رقیب شهنازی در انتخابات دو سال پیش و گزینه مورد حمایت وزارت ورزش؛

البته که صالحی امیری هیچ وقت این نام‌ها را به عنوان گزینه‌های موردنظر کمیته تأیید نکرد اگرچه در نهایت هم سرپرست دبیرکلی را از میان همین اسامی انتخاب کرد؛ همین مسئله نشان می‌دهد که در جامعه وسیع و پُرادعای ورزش ایران، گزینه‌های واجد شرایط برای یک پست اجرایی انگشت شمارند.

البته در میان مدیران ورزش، هستند افرادی که خود را مستحق و شایسته دبیرکلی کمیته ملی المپیک می‌دانند و حتی بعضاً رسیدگی به امورات آن را از مدیریت فعلی خود راحت تر می‌دانند اما واقعاً چنین ادعاهایی برای دبیرکلیِ تنها نهاد مرتبط با کمیته بین المللی المپیک کافی است؟ مسلم است که در خوب بودن مدیریت یک فرد با برخورداری از کفایت و شایستگی لازم برای دبیرکلی کمیته فاصله زیادی وجود دارد و این موضوع در انتخاب این پست تعیین کننده است.

از طرفی بعضاً این افراد که طبق اساسنامه شرط لازم برای دبیرکل شدن در کمیته ملی المپیک را دارا هستند، حاضر نیستند با هر شرایطی این مسئولیت را بپذیرند. به نظر می رسد حضور برخی افراد در کمیته و ارتباط نزدیک آنها با رئیس و تاثیرگذاری که در تصمیماتش دارند، آنها را به این سمت سوق داده که فقط به شرط «دبیرکل تمام بودن» وارد کمیته شوند نه اینکه صرفاً نام این جایگاه را یدک بکشند و مسئولیت امضاهای آن را داشته باشند و رد پای دیگران را در تصمیمات و وظایف شان شاهد باشند.

دبیرکل مستعفی بازمی گردد؟
به گزارش خبرنگار مهر، نامه استعفای شاهرخ شهنازی از دبیرکلی کمیته ملی المپیک رسانه ای نشده است. اما گویا وی در این نامه ضمن اشاره به مشکلاتش، اینگونه عنوان کرده که «برای مدتی نمی توانم در این بخش حضور داشته باشم به همین دلیل خواهشمندم فردی را به عنوان جایگزین من معرفی کنید.»

این موضوع ابهاماتی در رابطه با بازگشت احتمالی وی ایجاد کرده به خصوص اینکه در یکی از نشست های اخیر هیات اجرایی هم صحبت هایی در این زمینه مطرح شده بود. پیشنهاد برخی از اعضای هیات اجرایی در این نشست این بود که در صورت برطرف شدن مشکلات شهنازی، وی دوباره به کمیته بازگردد و مسئولیت دبیرکلی را بگیرد که با آن به صورت ضمنی موافقت شده بود!

بازی دبیرکل یک بار برای همیشه تمام شود
اینکه دبیرکل مستعفی کمیته ملی المپیک با وجود مشکلات شخصی و قدیمی دوباره برای تصدی دبیرکلی کمیته ملی المپیک کاندیدا شد و از طرفی مراجع ذی صلاح با این شرایط وی را تأیید صلاحیت کردند و اعضای مجمع هم به رغم اطلاع از شرایط و به خاطر قرار گرفتن مقابل تیم حمایتی دیگر مدعی دبیرکلی (مهدی علی نژاد) به وی رأی دادند، همه و همه دست به دست هم دادند تا کمیته ملی المپیک ماه‌های اخیر را با «بحران دبیرکل» پشت سر بگذارد.

حالا اما فرصت مناسبی است تا به واسطه انتخاب هوشمندانه برای معرفی جایگزینِ وی، به این بحران که در دوره پیشین کمیته ملی المپیک هم کم و بیش وجود داشت برای همیشه پایان داده شود به خصوص که حضور فردی که در حال حاضر پیگیر مسئولیت های دبیرکلی است، خیلی قانونی نیست.

طبق هیچیک از دو اساسنامه فعلی و اصلاحی کمیته ملی المپیک، انتخاب «سرپرست» برای دبیرکلی قانونی نیست. البته قطعاً سیدرضا صالحی امیری بعد از رایزنی با کمیته بین المللی المپیک و کسب مجوز لازم اقدام به انتخاب سرپرست کرده اگرچه موضوع در هیات اجرایی مطرح و اطلاع رسانی نشده است.

دیگر اینکه اینگونه اعلام شده که حضور کیکاووس سعیدی به عنوان سرپرست دبیرکلی برای یک دوره سه ماهه است در حالیکه در حکم صادر شده برای وی به قید زمان هیچ اشاره ای نشده است. همین مسئله هم ابهامات و سوالات خود را دارد و شاید هم راه کاری بوده برای عدم ایجاد محدودیت زمانی در انتخاب دبیرکل.

در هر صورت بخش بزرگی از هنر مدیریتی سیدرضا صالحی امیری در این مقطع و در مواجه با این چالش جدید نمایش داده می‌شود تا فردی را به عنوان دبیرکل خود انتخاب خود کند که به اندازه جایگاهش کمک حال وی و کمیته شود. وی اگر بخواهد اساسنامه فعلی را ملاک تصمیم گیری قرار دهد باید اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده برای رای گیری کند. در غیر این صورت و اگر ملاک عمل، اساسنامه اصلاحی باشد باید منتظر تاییدیه نهایی آن باشد و این یعنی ادامه مدیریت سرپرستی مهمترین بخش اجرایی کمیته ملی المپیک تا چندماه دیگر.

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true