×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، یکی از نقاط ضعف مدیریت ورزش ایران طی سالیان اخیر، عدم نظارت دقیق بر نحوه برگزاری انواع و اقسام دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی و صدور مدرک در برخی فدراسیون‌های ورزشی است؛ دوره‌هایی که بعضاً بدون رعایت استانداردهای لازم و صرفاً در جهت مقاصد مالی با اخذ پول از بازیکنان، مربیان، داوران و … برگزار و در نهایت نیز به شرکت‌کنندگان مدارکی نیز داده می‌شود.

در این میان علاوه بر ضعف بار علمی و فنی بسیاری از این دوره‌ها، بارها شاهد کوتاهی و تخلف توسط برخی فدراسیون‌ها و انجمن‌های ورزشی در حق ورزشکاران، مربیان و …در رشته‌های ورزشی مختلف بوده‌ایم و همین امر نیز گلایه و شکایت بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی را بدنبال داشته است.

در این زمینه فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز با برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های متعدد در رشته‌های ورزش مختلف که زیر نظر انجمن‌های این فدراسیون هستند پیشتاز دیگر فدراسیون‌ها بوده است، دوره‌هایی که به گفته شرکت‌کنندگان بعضاً از کیفیت و استاندارهای لازم برخوردار نبوده و حتی فاصله زمانی میان دوره‌ها نیز رعایت نشده است!

عملکرد فدراسیون ورزش‌های همگانی طی ۸ سال مدیریت علی مجدآرا بارها بدلیل عدم توجه کافی به رشد ورزش همگانی و بی‌توجهی نسبت به نظرات کارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت. هر چند طی سال‌های اخیر مسئولان فدراسیون در عمل به وظیفه و رسالت اصلی خود ضعیف بودند اما برگزاری انواع و اقسام کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی که با ارائه مدرک به شرکت کنندگان همراه بود از توجه ویژه مسئولان فدراسیون به درآمدزایی از این طریق حکایت داشته است.

تازه‌ترین نمونه از این دست نیز برگزاری دوره‌های آموزشی رشته ورزشی فریزبی توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی در اسفند ماه سال گذشته بوده است، دوره‌ای که مسئولان سابق فدراسیون قصد داشتند با حضور ۲ مدرس از کشور آمریکا و به میزبانی استان البرز برگزار کنند اما در نهایت نه تنها این دوره برگزار نشد، در کمال تعجب هنوز پول واریزی از سوی شرکت کنندگان برای حضور در این دوره نیز به آن‌ها بازگردانده نشده است!

فریزبی یک بشقاب لبه دار پلاستیکی است با ضخامت ۲.۵ سانتی متر و قطر ۲۷ سانتی متر (بشقاب مورد استفاده در فدراسیون ورزش‌های همگانی ایران) این بشقاب از جنس پلاستیک با وزن بین ۱۴۵ تا ۱۷۵ گرم است که به واسطه شکل آیرودینامیک خاص خود به راحتی می‌تواند پرواز کند. ماجرا از این قرار است که فدراسیون ورزش‌های همگانی در نامه‌ای به رؤسای هیأت‌های استانی سراسر کشور ضمن اعلام برگزاری این دوره در تاریخ ۱۹ تا ۲۳ بهمن ماه سال ۹۷، بر ضرورت حضور بازیکنان و مربیان رشته ورزشی فریزبی در این دوره با تدریس خانم ملیساجوی ویتمر و آقای کیت لورنس رینور هر ۲ از آمریکا تاکید می‌کند.

فدراسیون هزینه شرکت در هر دوره را نیز از ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان برای هر متقاضی تعیین و به نوعی نیز این افراد را مجبور به شرکت در این دوره‌ها می‌کند. در نتیجه تعداد زیادی از آقایان و بانوان مربی و ورزشکار از سراسر کشور برای شرکت در این دوره‌ها و ارتقا درجه، هزینه آن را به حساب هیأت ورزش همگانی استان البرز واریز می‌کنند.

اما یک روز مانده به برگزاری و در حالی که بسیاری از افراد اقدام به خرید بلیت هواپیما نیز کرده بودند، فدراسیون از لغو برگزاری این دوره به دلیل نیامدن این دو مدرس آمریکایی به ایران خبر می‌دهد!

در پی اعتراض بسیاری از متقاضیان شرکت در این دوره‌ها و درخواست آن‌ها برای بازپس گرفتن پول‌های واریزی، فدراسیون با وعده برگزاری حتمی این دوره در فروردین‌ماه از بازگرداندن پول این افراد خودداری می‌کند اما در نهایت این بار نیز این دوره بین‌المللی که قرار بود در تاریخ ۲۲ تا ۲۸ فروردین ماه سال جاری برگزار شود بار دیگر نیز لغو می‌شود تا فدراسیون از خیر برگزاری این دوره‌ها بگذرد.

حال تعداد زیادی از بازیکنان و مربیان رشته فریزبی که اقدام به واریز پول به حساب اعلام شده از سوی فدراسیون کرده‌اند و در پی لغو این دوره متحمل زیان لغو پرواز شده‌اند، بدنبال گرفتن حق خود هستند اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند.

بازیکنان و مربیان زیادی از شهرهای مختلف همچون گچساران، شیراز، خوزستان و بسیاری شهرهای دور افتاده دیگر نیز در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ارسال مدارک و اسناد خود پیگیری مسئولان جدید فدراسیون همگانی و وزارت ورزش و همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان البرز برای گرفتن حق و حقوق خود راخواستار شده‌اند.

برخی از این مربیان و بازیکنان ضمن انتقاد از کیفیت نازل بسیاری از دوره‌های برگزار شده توسط فدراسیون اظهار کردند: هدف و مقصود اصلی مسئولان فدراسیون و رؤسای انجمن‌های ورزشی کسب درآمد از طریق برگزاری این دوره‌ها بوده و در بسیاری از موارد مانند نمونه اخیر نیز بازیکنان و مربیان مجبور به حضور در این کلاس‌ها بودند تا بتوانند به درجه بالاتر برسند. حتی در برخی موارد نیز فاصله زمانی استاندارد میان دوره‌ها رعایت نشد.

یکی از این افراد وحید مولوی مسئول اسبق کمیته مسابقات انجمن فریزبی فدراسیون ورزش همگانی است. او در این باره به ایسنا می‌گوید: به عنوان مثال فردی که باید ۳ سال از دریافت درجه ۳ مربیگری‌اش بگذرد تا بتواند طبق قانون در دوره مربیگری درجه ۲ شرکت کند یک هفته بعد از دریافت مربیگری درجه ۳ در کلاس‌های مربیگری درجه ۲ شرکت کرده است، فقط به این دلیل که هدف فدراسیون کسب درآمد بیشتر از برگزاری این دوره‌ها بوده است. بسیاری از بازیکنان، مربیان و مدرسان مخالف برگزاری چنین دوره‌هایی بودند اما مسئولان فدراسیون به این موارد توجهی نداشتند.

به گزارش ایسنا، علی مجدآرا پس از ۸ سال ریاست بر فدراسیون ورزش‌های همگانی چند روز پیش به دلیل پایان مهلت قانونی ریاست خود بر این فدراسیون کنار رفت و افشین ملایی به عنوان سرپرست جدید این فدراسیون انتخاب شد. امید است این موضوع با جدیت توسط تیم جدید مدیریتی در فدراسیون ورزش‌های همگانی و مسئولان وزارت ورزش مورد پیگیری قرار گیرد تا هم پول واریزی و هم خسارت مالی برخی از این افراد به آن‌ها پرداخت شود.

ایسنا ضمن در اختیار داشتن اسناد مربوطه، آماده انتشار پاسخ مسئولان سابق و جدید فدراسیون ورزش‌های همگانی در این باره است.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true