×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، حسین فکری، سرمربی پیشین تیم‌های فولاد، سپاهان، سایپا و … و همینطور مربی سابق تیم ملی فوتبال این روزها به دور از هیاهوی فوتبال نظاره‌گر شروع مجدد مسابقات است. او بعد از ماه‌ها دوری و سکوت، درباره وضعیت فوتبال ایران و فدراسیون فوتبال می‌گوید «اگر با این وضعیت به جام جهانی هم صعود نکنیم، فاجعه نخواهد بود.»

در ادامه مصاحبه حسین فرکی با ایسنا را می‌خوانید:

فوتبال ایران بعد از ماه‌ها تعطیلی، مجددا از هفته گذشته با بازی معوقه استقلال و فولاد آغاز شد که این اتفاق پایانی بر مناقشه مخالفان و موافقان شروع مسابقات بود. حسین فرکی درباره این اتفاق گفت: به طور قطع دغدغه نخست موافقان و مخالفان شروع مسابقات موضوع سلامتی مردم است. جان انسان‌ها برای همه مهم است. کسی شک ندارد که سهل‌انگاری در برابر کرونا، می‌تواند جان ورزشکاران و یا تماشاگران را به مخاطره بیندازد. از طرفی با شروع فوتبال در کشورهای مختلف، مسوولان ما هم به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با رعایت برخی مسائل بهداشتی فوتبال را آغاز کنند و از این بلاتکلیفی خارج شوند.

وی با بیان این که شیوع کرونا و تعطیلی فوتبال و تمام فعالیت‌های اجتماعی اتفاقی بی‌سابقه بود، افزود: این که فوتبال در ادامه شیوع این بیماری، راه خود را پیدا کرده، اتفاق خوبی است. در حال حاضر مسائل بهداشتی اجرا می‌شود اما باید این قبیل پروتکل‌ها را جدی‌تر بگیریم. برگزاری مجدد فوتبال بعد از چهارماه تعطیلی، برای اکثر کشورها با مشکلاتی همراه شده است. یکی از این مشکلات، مصدومیت‌هایی است که گریبان بازیکنان را گرفته است.

* تا تیم‌ها آماده شوند، قهرمان و سقوط کننده‌های لیگ مشخص خواهد شد

دارنده دو عنوان قهرمانی لیگ برتر با تیم‌های سپاهان و فولاد، معتقد است اکنون که فوتبال شروع شده، همه باید دست به دست هم دهند تا این مسابقات با قدرت جلوتر برود: «شاید در حال حاضر نتایج واقعی نباشد چرا که تیم‌ها با مرز آمادگی کامل فاصله دارند و در یک وضعیت متفاوت نسبت به گذشته قرار دارند. به همین دلیل الان نمی‌توان درباره تیم‌ها ارزیابی درستی داشت و باید سه، چهار هفته صبر کنیم. البته ممکن است تا آن زمان تکلیف قهرمان و تیم‌های سقوط کننده مشخص شود!»

فرکی درباره شروع فعالیت اسکوچیچ هم‌زمان با آغاز لیگ برتر و نظرات موافق و مخالفی که از زمان روی کار آمدن او از سوی مربیان گفته شده، خاطرنشان کرد: از وقتی خودم را شناختم، اعلام کردم که برای من فرقی ندارد مربی تیم ملی داخلی یا خارجی باشد. مهم این است که بر چه اساس و معیاری فردی را انتخاب می‌کنند. طبیعی است که کسانی که مربیان را انتخاب می‌کنند، باید تمام جوانب را در نظر بگیرند.

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران با بیان این که فعلا هیچ گونه ارزیابی نسبت به عملکرد اسکوچیچ در دوران ملی وجود ندارد، افزود: تمام عملکرد این سرمربی به دوران باشگاهی خلاصه می‌شود. به اعتقاد من در شرایط فعلی، تصمیم گیرندگان برای فوتبال ملی می‌توانستند مربی ایرانی انتخاب کنند. وقتش بود بعد از دوران طولانی حضور کی‌روش در تیم ملی، یک مربی ایرانی جای او را بگیرد و به مربیان داخلی اعتماد کنیم.

* باید بگویند برتری اسکوچیچ بر مربیان داخلی چه بود

فرکی با تاکید بر این که کسانی که اسکوچیچ را انتخاب کرده‌اند، باید بگویند برتری وی نسبت به مربیان داخلی چه بود، اظهار کرد: با صراحت می گویم که مربیانی در ایران داریم که از حیث افتخارات و مدارک مربیگری با سابقه‌تر هستند. همه مربیان تلاش می‌کنند با موفقیت در رده باشگاهی به رده ملی برسند اما این اتفاق مدت‌هاست که رخ نمی‌دهد. مردم بهترین قاضی برای قضاوت عملکرد افراد هستند. باید مشخص شود انتخاب اسکوچیچ بر اساس سابقه و کارنامه او بوده یا یا به صورت سلیقه‌ای انتخاب شده است. البته به اعتقاد من در این بخش سلیقه نقش پررنگی دارد.

* اگر به جام جهانی نرویم، فاجعه رخ نمی‌دهد!

وی وضعیت تیم ملی در انتخابی جام جهانی را مناسب نمی‌داند و می‌گوید مشخص نیست چه اتفاقی برای تیم ملی ایران رخ خواهد داد: «امیدوار هستیم در دور برگشت به عنوان یکی از تیم‌های صعود کننده راهی مرحله بعد شویم. هر چند به نظرم اگر به جام جهانی نرویم، فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد! چرا که نسبت به کشورهای دیگر در بخش سازماندهی، برنامه‌ریزی و مدیریت خیلی عقب هستیم.

* اگر به جام جهانی برویم، می‌گویند همه چیز گل و بلبل است!

مربی پیشین تیم ملی تصریح کرد: اگر به جام جهانی برویم، یک سری این اتفاق را به نام خود سند می‌زنند و می‌گویند همه چیز گل و بلبل است. اگر به جام جهانی نرویم، با واقعیت فوتبال‌مان رو به رو می‌شویم و می‌فهمیم که چقدر بی‌برنامه هستیم و کجا قرار داریم. الان مشخص نیست تشکیلات فدراسیون فوتبال در اختیار چه کسی است. به نظرم فوتبال ما نیاز به عمل جراحی دارد و با مرهم گذاشتن روی زخم اتفاقی نمی‌افتد.

* ورود نهادهای دولتی به فوتبال گویای احوال فدراسیون است

فرکی ورود مجلس، قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و … به اتفاقات فدراسیون فوتبال را نشان دهنده وجود بیماری شدید در این مجموعه دانست و گفت: این قبیل مسائل در هیچ جایی دیده نمی‌شود. ما در اوج یک فاجعه قرار داریم. کسانی که فوتبال را اداره می‌کنند، کار را به جایی رسانده‌اند که مسوولان مملکتی راجع به آن صحبت و تحقیق می‌کنند. در فضایی که باید آرامش حاکم باشد و همه چیز در جای خود قرار بگیرد، شاهد یک آشفتگی هستیم.

سرمربی پیشین سپاهان به نحوه عقد قرارداد با ویلموتس و عملکرد او در تیم ملی پرداخت و گفت: « آقای ویلموتس را به دو بخش تقسیم می‌کنم. یک بخش مربوط به زمانی است که او وارد ایران شد و معلوم نبود با چه رقمی قرارداد بسته شده است. تنها چیزی که می‌دانستم این بود که فدراسیون فوتبال صرفا دنبال مربی خارجی است. واقعا نمی‌دانیم چطور به آقای ویلموتس رسیدند. او در بدو ورود هم با تیم ملی عملکرد خوبی داشت و خود من بعد از بازی با کره‌جنوبی گفتم که تیم ملی بازی خوبی ارائه کرد. با این حال بعد از بازی با بحرین و عراق، معیار او مشخص شد و سپس مسائل مالی او مطرح شد که تا الان هم ادامه دارد.

* دو میلیون یورو برای ویلموتس عددی نیست اما فوتسال و فوتبال ساحلی طلبکار هستند

او به پرداخت دو میلیون یورو به مارک ویلموتس اشاره کرده و گفت: شاید این مبلغ برای فردی مانند ویلموتس چشم‌گیر نباشد اما برای فوتبالی که همه عواملش از تیم‌های پایه تا فوتبال و فوتسال طلبکار هستند، بسیار سوال برانگیز است. قطعا مردم به این اتفاقات واکنش نشان می‌دهند. جدایی ویلموتس از فدراسیون فوتبال هم چالش‌هایی را به دنبال داشته است.

* بیماری فوتبال با جراحی عمل می‌شود

فرکی اتفاقات اخیر را یرای مردم غیرقابل قبول دانست و گفت: این تصمیماتی است که در فوتبال ما گرفته شده و طبیعی است که تصمیمات اخیر برای افکار عمومی قابل پذیرش نیست. در نتیجه کسانی که مسوولیت این اتفاق را داشتند، الان شانه خالی می‌کنند. همانطور که گفتم برای علاج این بیماری نیازمند یک جراحی هستیم.

* ما در جا نزدیم؛ عقب گرد کردیم

وی درباره طولانی شدن فرآیند اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال که منجر به روزمرگی و بی‌برنامگی فوتبال ایران شده، گفت: بحث اساسنامه به معنی برگشت به عقب است. در واقع در حال در جا زدن هم نیستیم و بلکه در حال عقب‌گرد هستیم. منظورم این است که مشخصا ما به جام جهانی ۲۰۰۶ بازگشته‌ایم. تا وقتی دادکان در فوتبال بود، ما سیر صعودی داشتیم. دارای اعتبار و وجهه عمومی بودیم. همه مصیبت ما از ۲۰۰۶ شروع شد. از پایان ۲۰۰۶ که از جام جهانی آمدیم تا امروز، عقب گرد کردیم. در این ۱۴ سال یک سری افراد در فوتبال بودند که افرادی را هم آوردند و بردند و اکنون دچار دودستگی شده‌اند.

* بازگشت کفاشیان به مثابه برگشت به عقب است

فرکی بازگشت کفاشیان را به مثابه برگشت به عقب دانست و افزود: ضمن احترام به آقا کفاشیان اما آن‌ سال‌ها در فوتبال و ورزش ما عملکرد مثبتی نداشتیم. در مقطعی هم عملکرد مثبت و نتیجه بخش داشتیم که به جام جهانی رفتیم اما این موضوع هم به خاطر مربیان و اشخاص بود نه برنامه‌ریزی!

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true