×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، جامعه دوچرخه‌سواری از شوک درگذشت ملی‌پوش نوجوان ایران خارج نشده بودند که دوباره داغدار از دست رفتن یک رکابزن دیگر شد و آمار رکابزنانی که در اثر تصادف در حین تمرین جانشان را از دست می دهند رو به افزایش است بدون اینکه کسی به فکر چاره باشد. جامعه دوچرخه سواری در ابتدای سال ۹۹، مهیار فرزانه رکابزن نوجوان ایران را از دست داد که این رکابزن در حین تمرین در یزد دچار سانحه تصادف شد و درگذشت.

همان زمان رکابزنان سراسر ایران کمپینی تشکیل دادند و از رانندگان درخواست کردند فاصله یک متر و نیمی خود را با دوچرخه سواران رعایت کنند اما به نظر می رسد برای جا افتادن این فرهنگ هنوز باید تلاش کرد چراکه رعایت فاصله مناسب با رکابزنان از سوی رانندگان جدی گرفته نمی شود.

ونوس زرین خاک قربانی جدید رعایت نشدن این فاصله ایمنی است و او ۱۴ خرداد در حال تمرین بوده است که خودرویی از پشت با او برخورد می کند که منجر به فوت این بانوی رکابزن می شود. البته راننده نیز بلافاصله از محل تصادف متواری می شود.

رکابزنان در ایران مشکلات اساسی برای تمرین دارند که بارها و بارها در مورد آن گفته اند و حتی عنوان کردند وقتی تمرین می رویم نمی دانیم برگشت به خانه‌ای در کار هست یا خیر اما در مقابل این دغدغه رکابزنان کسی به فکر چاره نیست.

بارها رکابزنان گفتند که در ایران نه مسیر ویژه برای دوچرخه سواران طراحی شده است، نه از اسکورت در حین تمرین خبری است و نه رانندگان فاصله ایمنی با دوچرخه سوار را رعایت می کنند اما به نظر می رسد صدای آنها به گوش هیچ مسئولی نرسیده است.

مشخص نیست چند دوچرخه سوار دیگر باید از دست بروند و چند خانواده دیگر داغدار فرزند خود شوند تا مسئولان بجای اکتفا کردن به ارسال یک پیام تسلیت، به فکر بیفتند این معضل اساسی رکابزنان را حل کنند.

آرش امیدفر از مربیان دوچرخه سواری در گفتگو با ایسنا در مورد فوت رکابزنان براثر تصادف در حین تمرین تصریح کرد: در حالی که در کشورهای دیگر مسیری برای دوچرخه سواران طراحی شده است در ایران نه چنین مسیرهایی طراحی شده و نه قانون خاصی در این مورد وجود دارد. پلیس هم تنها چیزی که می گوید این است که سوار دوچرخه نشوید یا در پارک ها از دوچرخه استفاده کنید. انگار دوچرخه وسیله تزئینی است و برای وقت پر کردن استفاده می شود و به دوچرخه به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل و یا وسیله ای ضروری برای تمرین رکابزنان نگاه نمی کنند.

او ادامه داد: چند روز پیش هم یک اتوبوس باعث زمین خوردن تعدادی از رکابزنان در دور مجموعه ورزشی آزادی شد. ما بارها در مورد این مشکل رکابزنان صحبت کرده‌ایم اما کسی به روی خودش نمی آورد.

فهرست برخی از رکابزنان که در حین تمرین بر اثر سانحه تصادف جانشان را از دست داده اند:

*محمد تیرانداز سال ۱۳۸۶ در کرمان

*جسیم ایرانمش سال ۱۳۸۶ در کرمان

*علی نوروزیان سال ۱۳۹۴ در لرستان

*علی طالبیان سال ۱۳۹۰ در آذربایجان شرقی

*حامد ژاله سال ۱۳۹۶ در قزوین

*علی حیدری در اصفهان

*رضا احمدی در تهران

*مهیار فرزانه سال ۱۳۹۹ در یزد

*ونوس زرین خاک سال ۱۳۹۹ در تهران

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true