×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، روزنامه دنیای‌ اقتصاد نوشت: «سرانجام بعد از گمانه‌زنی‌های فراوان، هیات‌رئیسه فدراسیون والیبال رسما ولادیمیر آلکنو را به‌ عنوان گزینه اصلی و نهایی هدایت تیم‌ ملی معرفی کرد. پیش از این از دانیل کاستلانی آرژانتینی هم به‌ عنوان دیگر گزینه فدراسیون یاد می‌شد، اما مطابق پیش‌‎بینی‌ها اقبال به آلکنو بیشتر بود و حالا اگر مشکل خاصی رخ ندهد، فدراسیون درصدد عقد قرارداد با این مربی روس برخواهد آمد. تیم‌ ملی والیبال ایران از ابتدای دهه نود با حضور خولیو ولاسکو آرژانتینی رسما وارد یک دوران جدید شد. عملکرد ولاسکو آن قدر درخشان بود که همچنان بسیاری از نقش جدی او در پیشرفت تاریخی و سیر جهانی شدن والیبال کشورمان سخن می‌گویند. بعد از ولاسکو سه سرمربی خارجی دیگر هدایت تیم بزرگسالان را بر عهده گرفتند و تیم‌ ملی زیر نظر آنها دوران پرفراز و فرودی را پشت سر گذاشت. حالا همه امیدوارند آلکنوی روس، کسی باشد که سطح والیبال ایران را ارتقا بدهد.

خولیو ولاسکو

سرمربی آرژانتینی که به سه زبان انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی تسلط دارد، از سال ۲۰۱۱ هدایت تیم‌ ملی والیبال را بر عهده گرفت. او تیم ایران را برای اولین بار فاتح مسابقات قهرمانی آسیا کرد. همچنین شاگردان ولاسکو در جام‌ جهانی ۲۰۱۱ ژاپن شگفتی‌ساز شدند و بین ۱۲ تیم شرکت‌کننده، بالاتر از میزبان روی پله نهم ایستادند. بعدتر تیم‌ ملی والیبال ایران با هدایت ولاسکو، با برتری مقابل مصر و ژاپن در مسابقات انتخابی لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۳ برای اولین بار از آغاز لیگ جهانی والیبال، به این مسابقات راه یافت. راهیابی به مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ دیگر دستاورد ولاسکو برای والیبال ایران بود؛ مردی که از او به‌عنوان سرمربی افسانه‌ای تیم ایران یاد می‌شود. او در سال ۲۰۱۴ نیمکت تیم ملی ایران را به قصد هدایت آرژانتین رها کرد و رفت.

اسلوبودان کواچ

در سال ۲۰۱۴ پس از جدایی خولیو ولاسکو مسئولان فدراسیون والیبال اسلوبودان کواچ را به‌ عنوان جانشین او برگزیدند. کواچ قراردادی سه ساله با فدراسیون بست و البته طبیعی بود که به‌عنوان جانشین یک مربی افسانه‌ای، ماموریت دشواری خواهد داشت. او در لیگ جهانی ۲۰۱۴ اولین پیروزی تاریخ والیبال ایران را برابر تیم‌ ملی برزیل رقم زد. کواچ در همین مسابقات با تیم‌ ملی مقام چهارم را به دست آورد و در مسابقات جهانی آن سال هم روی پله ششم ایستاد. او با تیم‌ ملی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ هم قهرمان شد. با این حال کسب مقام هشتمی در جام‌ جهانی ۲۰۱۵ باعث افزایش انتقادات از این مربی صربستانی شد و او را کنار گذاشتند. نیمکت ایران، اولین تجربه کاری کواچ در تیم‌های ملی بود؛ هرچند او بعدها هدایت اسلوونی و صربستان را هم پذیرفت.

رائول لوزانو

سومین سرمربی خارجی تیم‌ ملی والیبال ایران در عصر نوگرایی، رائول لوزانو آرژانتینی بود. مسئولان فدراسیون در سال ۲۰۱۶ بین او و آناستازی مردد بودند، اما در نهایت لوزانو را به‌عنوان احیاکننده تیم‌های بزرگ برگزیدند. مهم‌ترین دستاورد لوزانو این بود که تیم‌ ملی ایران را بعد از ۵۲ سال به المپیک رساند. تیم کشورمان در این مسابقات به مقام پنجمی دست یافت. نهایتا او چهار ماه بعد از المپیک ریو از کار برکنار شد.

ایگور کولاکوویچ

از سال ۲۰۱۷ هدایت تیم کشورمان بر عهده ایگور کولاکوویچ مونته‌نگرویی گذاشته شد. او از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ یک دوره موفق کار در تیم‌ ملی صربستان داشت و پس از آن هدایت تیم‌های باشگاهی را پذیرفت. ایران با این مربی توانست مقام سوم مسابقات جام بزرگ قهرمانان جهان (یا همان جام‌جهانی کوچک) را به دست بیاورد؛ بازی‌هایی که همواره یک سال بعد از المپیک به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود. تیم کشورمان زیر نظر این مربی در لیگ جهانی ۲۰۱۷ به مقام یازدهمی رسید. کولاکوویچ با ایران قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ شد و پس از آن عنوان نخست مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ را در تهران به دست آورد. ایران تحت هدایت این مربی سهمیه حضور در المپیک توکیو را به دست آورد و یک مقام هشتمی را در ۲۰۱۹ تجربه کرد. با این همه، عملکرد کولاکوویچ مدام مورد اعتراض کارشناسان قرار داشت و نهایتا قطع همکاری اتفاق افتاد.

ولادیمیر آلکنو

حالا ظاهرا نوبت به آلکنو روس رسیده که در ۵۳ سالگی هدایت تیم کشورمان را بر عهده بگیرد. او سابقه هدایت تیم‌ ملی روسیه را در کارنامه دارد و با این تیم قهرمان المپیک، جام‌ جهانی و لیگ جهانی شده است. مسئولان فدراسیون والیبال امیدوارند این تیم با هدایت آلکنو به روزهای خوبش برگردد.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true