×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، پنجم تیرماه سال جاری بود که خبر محکومیت پنج ساله علی کفاشیان، رییس سابق فدراسیون فوتبال و عباس ترابیان، رئیس سابق کمیته بازاریابی این فدراسیون از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بسیاری را شوکه کرد. با این حال در همان زمان فدراسیون فوتبال که در مورد خبر محکومیت پنج ساله کفاشیان و ترابیان از سوی کمیته اخلاق اطلاع رسانی انجام نداده بود در واکنش به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها اعلام کرد که مراتب فرجام‌خواهی از سوی دو مدیر پیشین فدراسیون فوتبال صورت گرفته که فرآیند مربوطه در کمیته استیناف پیگیری خواهد شد. بدین ترتیب، ضمن تاکید بر اینکه هیچ حکمی پیش از رای استیناف قابلیت انتشار ندارد، به اطلاع می‌رساند احکام مربوطه پس از رای استیناف به صورت قطعی از مبادی رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع رسانی می‌شود.

علت محرومیت پنج‌ساله چه بود؟

اما موضوع از چه قرار بود؟ آن‌چه در رسانه‌ها مطرح شد این بود که حکم محرومیت صادره به مسائل مالی ناشی از واگذاری حق پخش چهار دیدار تیم ملی فوتبال مقابل گوام، هند، عمان و ترکمنستان در تابستان سال ۹۴ مربوط می‌شود، پرونده‌ای که موجب شد با ورود کمیته اخلاق به عنوان مرجع قضایی ذی‌صلاح، نسبت به عملکرد این دو مسئول وقت فدراسیون فوتبال فدراسیون فوتبال، محکومیتی پنج ساله توسط این کمیته صادر شود.

در همین رابطه عنوان شد که شرکت MP&SILVA به عنوان شرکت طرف قرارداد فدراسیون فوتبال برای پخش دیدارهای تیم ملی برابر گوام، عمان، هند و ترکمنستان مدعی شد که برای هر یک از این بازی‌ها مبلغ ۷۹ هزار دلار (جمعاً مبلغ ۳۱۶ هزار دلار) به فدراسیون فوتبال پول پرداخت کرده‌ است اما اسنادی درباره این ادعا در فدراسیون فوتبال وجود نداشت، همین ادعا نیز کافی بود تا پای کفاشیان و ترابیان، به پرونده تشکیل شده در کمیته اخلاق باز شود.

همچنین اعلام شد که در تابستان ۹۴ قراردادی بین شرکت MP&SILVA و فدراسیون فوتبال به ارزش ۳۱۶ هزار دلار امضا شده که در اتفاقی عجیب این قرارداد هیچ‌گاه در سیستم اداری و مالی فدراسیون ثبت نشده است. این تمام ماجرای مطرح شده نبود و در عین حال اعلام شد که عباس ترابیان به عنوان مسئول وقت کمیته بازاریابی فدراسیون از طریق ایمیل شخصی‌اش شروع به انجام مکاتبه با شرکت مذکور کرده بود و در همین راستا با پیگیری‌های کمیته اخلاق مشخص شده که پول این قرارداد به حسابی که از طریق ایمیل شخصی ترابیان، واریز شده است.

واکنش کفاشیان و ترابیان به محرومیت ۵ ساله

این دو نفر همان‌ زمان در واکنش به مسائل مطرح شده در خصوص علت محرومیت خود متنی را در اختیار ایسنا قرار دارند که در آن عنوان شده بود: "در مورد ادعای آمده مبنی‌بر عدم ثبت قرارداد با شرکت ام پی سیلوا در هیچ کجای فدراسیون فوتبال! به استحضار مردم می‌رساند که اولاً قرارداد قبلی با شرکت ام پی سیلوا به مبلغ ۴۰ هزار دلار برای ارسال سیگنال هر مسابقه در اوایل ۲۰۱۴ به امضا رسیده بود که اجرا گردید و قرارداد موردنظر فعلی به عنوان قرارداد دوم در مرحله نخست در کمیته بازاریابی با حضور اعضا مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت و بعد از امضا نیز طبق روال گذشته، قرارداد مذکور جهت ثبت و وصول وجوه مربوط به آن، به امور مالی ارجاع شده بود.

در بخش دیگری از این واکنش آمده بود: "از طرف دیگر ادعای پرداخت ۳۱۶ هزار دلار به حساب فدراسیون فوتبال صحت ندارد و کل طلب فدراسیون فوتبال فقط ۷۹ هزار دلار بوده است زیرا بعد از عدم پرداخت ۷۹ هزار دلار توسط شرکت طرف قرارداد در مقابل پخش بازی اول، سیگنال سه بازی بعدی ارسال نگردید و قرارداد خود به خود کنسل شد.

علت تعلل کمیته استیناف چیست؟

کمیته اخلاق و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به عنوان دو رکن قضایی که به مسائل و حاشیه‌های خارج و داخل زمین مسابقه فوتبال ورود می‌کنند. بر اساس مقررات این دو رکن به تنهایی نمی‌توانند رأی نهایی را درباره پرونده‌های قضائی صادر و به صورت قطعی اجرا کنند و به جهت وجود امکان تجدیدنظر در پرونده‌ها در اکثر مواقع اجرای آرا فوتبالی نیازمند رسیدگی و تأیید حکم پرونده‌ها در کمیته استیناف است.

با این حال اما علت تاخیر چهار ماهه در خصوص صدور حکم نهایی پرونده محرومیت علی کفاشیان و عباس ترابیان مشخص نیست و به طور حتم کمیته استیناف باید هرچه سریع‌تر در این خصوص تصمیم‌گیری کند، کمیته استینافی که پیش از این در چند پرونده نظیر ماجراهای پیش آمده در فینال جام حذفی یا تبرئه افشین پیروانی نشان داده که قصد تایید احکام صادره از سوی کمیته اخلاق را ندارد.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true