×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، ادامه فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ از اواخر شهریور به علت صورت متمرکز در قطر برگزار می‌شود و تیم‌های ایرانی بسته به پتانسیل خود برای موفقیت در این رقابت‌ها به میدان می روند.

این رقابت‌ها که به علت همه‌گیری کرونا در سراسر جهان از جمله در قاره آسیا متوقف شده، بعد از حدود هفت ماه وقفه از هفته سوم مسابقات در مرحله گروهی پیگیری می‌شود و در تا مرحله نیم نهایی در قطر برگزار می‌شود تا فقط دیدار فینال از فصل جاری باقی بماند.

با توجه به همین موضوع، نمایندگان ایران متشکل از پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو نیز موظف هستند با هزینه شخصی راهی قطر شوند و چهار دیدار مرحله گروهی را برگزار کنند و در صورت موفقیت و صعود از گروه، به ماموریت خود در این فصل ادامه دهند.

شانس نمایندگان ایران برای موفقیت در ACL۲۰۲۰

چهار نماینده ایران در حالی در ادامه فصل جاری حضور خواهند داشت که شروع چندان خوبی در این فصل نداشتند و به طور کلی در ادوار گذشته موفقیت زیادی نسبت به دیگر تیم‌های شرق آسیا نداشتند اما معادلات این مسابقات در فصل جاری به علت شیوع کرونا پیچیده شده است.

اگر چه هر چهار نماینده ایران در دور گروهی و در دو هفته ابتدایی حداقل یک شکست را تجربه کردند اما شروع زودهنگام مسابقات لیگ برتر در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه، موجب آمادگی نسبی آن‌ها نسبت به سایرین شده که به جز قطر هنوز هیچ یک فوتبال باشگاهی خود را آغاز نکردند و میزبان رقابت‌ها هم حداقل یک ماه دیرتر از ایران، فوتبال را آغاز کرده است.

البته این موضوع جنبه منفی هم دارد و شاید به علت سفرهای طولانی در ایران و فرشایسی شدن مسابقات، بازیکنان ایرانی خسته‌تر از سایرین باشند و همین موضوع به پاشنه آشیل آن ها تبدیل شود.

به همین دلیل قصد داریم وضعیت تیم‌های ایرانی حاضر در مسابقات را به صورت اجمالی مقایسه کنیم تا ببینیم آیا تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهرخودرو توان صعود از مرحله گروهی و حتی راهیابی به مراحل بالاتر از جمله دیدار فینال را دارند یا خیر.

پرسپولیس

قهرمان چهار دوره متوالی لیگ برتر تا قبل از مسجل کردن قهرمانی خود بازی‌های کم نقصی را برابر تیم‌های لیگ برتری ارائه کرد و توانست با اقتدار قهرمان فصل جاری شود.

شاگردان گل محمدی که رکوردهای زیادی را در این فصل جابجا کردند و پر بیراه نیست اگر این تیم را آماده‌ترین نماینده ایرانی در آسیا بدانیم اما همانطور که می‌دانیم، پرسپولیس با تمام برتری‌های خود در داخل کشور، فقط یک بار در فصل ۲۰۱۸ خودش درخشیده و در سایر موارد دستاورد بزرگی نداشته است.

با این حال، این تیم به علت انگیزه‌های فراوان خود و افزایش آمادگی تیم به نسبت دوران قبل از کرونا، می‌تواند برخی از غیرممکن‌ها ار ممکن کند و حتی در صورت تقویت تیم‌ در هفته‌های باقی مانده تا شروع مسابقات، از ناآمادگی تیم‌های عربی بهره لازم را ببرد و به دیدار پایانی راه یابد.

اگر چه تحقق این موضوع با توجه به کیفیت بالای تیم‌های عربی که از بازیکنان خارجی و در سطح فوتبال اروپا بهره می‌برند، کار بسیار دشواری است که توان و تلاش زیادی را از پرسپولیس می‌طلبد اما غیرممکن نیست.

سپاهان

وضعیت طلایی‌پوشان اصفهانی تا قبل از شیوع کرونا بهتر از دیگر تیم‌های ایرانی بود و توانست در دو هفته ابتدایی، العین را با اقتدار شکست دهد اما با همین وضعیت برابر السد شکست خورد. با این حال سپاهان نشانی از تیم قبل از کرونا ندارد و نتایج ضعیف تیم، اتفاقات مربوط به بازی با پرسپولیس که منجر به باخت ۳ بر صفر این تیم با رای کمیته انضباطی شد، کسالت امیر قلعه نویی، خبر جانشینی نویدکیا به جای سرمربی فعلی و حواشی مختلف حسابی سپاهان را در خود فرو برده و طلایی‌پوشان روی کاغذ از شانس کمتری برای موفقیت حتی در دور گروهی برخوردار هستند.

با این حال سپاهان از بهترین تیم‌های ایران است که نیاز به شوک روحی دارد تا از این وضعیت خارج شود و حتی در مراحل حذفی مسابقات هم خوش بدرخشد اما همه چیز به بازیکنان و مربیان این تیم بستگی دارد.

استقلال

فرهاد مجیدی رفته رفته راه خود را استقلال پیدا کرده و حالا در آستانه کسب سهمیه آسیاست. استقلال به وضوح نواقصی دارد که با استمرار تلاش مربیان و بازیکنان قابلیت حل شدن دارد. حضور آبی‌پوشان در گروهی متشکل از نمایندگان عراق، قطر و عربستان، شانس خوبی را نصیب شاگردان مجیدی کرده تا از دور گروهی صعود کنند و چه بسا نتایج بهتری را نسبت به سایر تیم‌های ایرانی به دست بیاورند.

البته مشخص نیست که کادر فنی استقلال چقدر روی موفقیت در آسیا حساب کرده و هنوز هم حرفی از این رقابت‌ها نشده اما طبق اظهارات مدیران باشگاه، ماندن فرهاد مجیدی قطعی است و او می‌تواند از حالا تیمش را برای اواخر شهریور و رقابت‌های آسیایی آماده کند و اعتباری را در این مسابقات به دست بیاورد.

شهرخودرو

مشهدی‌ها بعد از جدایی سرآسیایی که در پساکرونا خوش درخشیده بود، وضعیت خوبی ندارند و راه این تیم نشان از ناکامی در کسب سهمیه آسیا دارد. از طرفی شهرخودرو در قبل از کرونا هم دو شکست را تجربه کرده بود که شانس این تیم را کاهش می‌دهد.

حضور بازیکنان جوان و گمنام به نسبت سه تیم دیگر ایرانی که تجربه کمتری در آسیا دارند و همینطور تغییرات کادرفنی شانس شهرخودرو را برای موفقیت در گروهی با حضور غول‌های عربستان و ازبکستان کاهش داده است. با این وضعیت، صعود شهرخودرو از مرحله گروهی این مسابقات، کار بزرگی محسوب می‌شود و نمی‌توان به سادگی از کنار این موضوع عبور کرد.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true