×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

به گزارش ایسنا، لیگ برتر فوتبال ایران تا دو هفته دیگر به پایان می رسد و پرونده نوزدهمین فصل این رقابت ها با تمام فراز و نشیبش به پایان می رسد. با این وجود تکلیف قهرمان رقابت ها از چند هفته قبل مشخص شده و طبق جدول رده بندی، پرسپولیس با اقتدار و با آماری بهتر از فصول گذشته جام طلایی رقابت ها را بالای سر خواهد برد.

هنوز رقابت ها جذابیت خاص خود را دارد و به جز یکی، دو تیم که هیچ هدفی را دنبال نمی کنند، ۵ تیم برای دو یا سه سهمیه آسیا در بالای جدول و ۶ تیم برای فرار از سقوط و بقا در لیگ برتر تلاش می کنند. در کنار این دو، هنوز قصه آقای گلی هم به قوت خود ادامه دارد و مهاجمان یکی در میان گلزنی می کنند تا کفش طلای فصل جاری را از آن خود کنند.

در جدول گلزنان لیگ برتر، اسامی چند بازیکن دیده می شود که آن ها هم دو بازی در میان یا در بهترین حالت یکی در میان گلزنی می کنند تا با قرار گرفتن در صدر جدول نام خود را به عنوان بهترین گلزن مطرح کنند.

در جدول گلزنان، شیخ دیاباته و شهریار مغانلو با ۱۲ گل پیشتاز هستند و عیسی آل کثیر با ۱۱ گل، سوم و علیپور و مهدی ترابی با ۱۰ گل از پرسپولیس در رتبه چهارم قرار دارند. دو مهاجم استقلال یعنی مهدی قایدی و ارسلان مطهری نیز با ۹ گل در رده ششم جای گرفته اند.

این نفرات، بهترین گلزن های فوتبال ایران هستند که می توانند در هفته های باقی مانده از فصل جاری گلزنی کنند و کفش طلا را به نام خود سند بزنند.

طبق اطلاعات موجود، شیخ دیاباته با گلزنی در هر ۱۰۳ دقیقه یک بار بیشترین شانس را برای آقای گلی دارد و بعد از او عیسی آل کثیر با گلزنی در هر ۱۴۹ دقیقه یک بار و سپس ارسلان مطهری با گلزنی در هر ۱۶۹ دقیقه یک بار شانس های بعدی هستند. شهریار مغانلو هم هر ۱۷۵ دقیقه یک بار گلزنی کرده تا فعلا به لطف بازی های بیشتر شانه به شانه دیاباته در صدرجدول گلزنان حرکت کند.

تمام این اطلاعات می گوید لیگ ایران کم گل است و بازیکن با زدن ۱۳ تا ۱۴ گل می تواند نامش را به عنوان آقای گل مطرح کند. این مقدار گلزنی در مقایسه با فوتبال آسیا هم چندان زیاد نیست و از حیث گلزنی رقم مناسبی به نظر نمی رسد. ولی این سوال مطرح می شود که آیا فوتبال ایران در خط حمله کیفیت پایینی دارد؟

* کاهش کیفیت گلزنان طی فصول اخیر

آمار نشان می دهد لیگ برتر ایران که به عنوان بالاترین سطح از فوتبال ایران از سال ۸۰ راه اندازی شده، در گذشته مهاجمان گلزن تری در اختیار داشته و به مرور بازی تدافعی جای بازی هجومی را گرفته است. حتی در فصول گذشته مهاجمان با زدن ۱۶ گل توپ طلا را تصاحب کردند و در میان آقای گل های ادوار لیگ، زدن ۲۴ گل هم دیده می شود.

از سال ۹۰ تاکنون، فقط در لیگ سیزدهم آقای گل کمتر از ۱۵ گل را به ثمر رسانده است. کریم انصاری فرد در فصل ۹۰-۹۱ با زدن ۱۴ گل توپ طلا را از آن خود کرد. در بقیه موارد کمتر از ۱۶ گل به ثبت نرسیده است.

لیگ دهم: رضا نوروزی – فولاد – ۲۴ گل

لیگ یازدهم: کریم انصاری فرد – سایپا – ۲۱ گل

لیگ دوازدهم: جلال رافخایی: ملوان – ۱۹ گل

لیگ سیزدهم: کریم انصاری فرد: تراکتور – ۱۴ گل

لیگ چهاردهم: ادینیو – تراکتور – ۲۰ گل

لیگ پانزدهم: مهدی طارمی – پرسپولیس – ۱۶ گل

لیگ شانزدهم: مهدی طارمی – پرسپولیس – ۱۸ گل

لیگ هفدهم: علی علیپور – پرسپولیس – ۱۹ گل

لیگ هجدهم: کی روش استنلی (سپاهان) و لوسیانو پریرا (فولاد) – ۱۶ گل

آمار گلزنی در فصل جاری از معیارهای موجود در لیگ برتر ایران هم کمتر است که این موضوع بی ارتباط به بردهای اقتصادی پرسپولیس و همینطور بازی های کم تعداد شیخ دیاباته نیست. در واقع پرسپولیس به عنوان قهرمان از یک گلزن تمام عیار در فصل جاری محروم مانده و بار گلزنی به صورت مشترک روی دوش علیپور و ترابی قرار گرفته است. از سوی دیگر شیخ دیاباته که هر ۱۰۰ دقیقه (تقریبا هر بازی) گلزنی کرده، به علت مصدومیت فرصت کمتری برای گشودن دروازه رقبا داشته و در غیر این صورت می توانست تا ۲۵ گل را به ثمر برساند و حتی عنوان بهترین گلزن لیگ را هم به خود اختصاص دهد.

* وضعیت گلزنی در لیگ های آسیایی

عملکرد گلزنان در لیگ های آسیایی به خصوص در قطر یا چین حاکی از وجود چند تیم بسیار قدرتمند در سطح بسیار بالاست که برای موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا مهاجمان تراز اول را خریداری کرده اند و به لطف این بازیکنان آمارهای عجیب و غریبی در گلزنی خلق شده است.

برای مثال، در قطر، بغداد بونجاح تا قبل از اتمام فصل جاری ۳۹ بار گلزنی کرده و هم تیمی او اکرم عفیف با ۲۶ گل زده در رتبه دوم قرار دارد. یوسف العربی از الدحیل هم با ۲۶ گل سوم است اما سایر گلزنان همان عدد ۱۳ گل را نشان می دهند.

در فوتبال امارات که به علت شیوع کرونا، نیمه تمام اعلام شد، مهاجم العین یعنی کوجو فودولابا از توگو در ۱۹ بازی، ۱۸ بار گلزنی کرد و بعد از او سباستین تاگلیابو از الوحه توانست ۱۴ بار توپ را وارد دروازه رقبا کند که همگی جزو لژیونرهای فوتبال این کشور به حساب می آیند.

در چین نیز وضعیت به همین منوال است. صدر جدول گلزنان فوتبال این کشور در فصل گذشته که آذرماه به پایان رسید، متعلق به مهاجم تیم گوانگژو RF است که ۲۹ بار در ۳۰ هفته گلزنی کرد. سپس پائولینیو و الکسون از گوانگژو اورگراند با ۱۹ و ۱۸ گل دیده می شوند. در صدرجدول نامی از گلزنان چینی دیده نمی شود.

در سایر لیگ های فوتبال آسیا هم وضعیت به همین منوال است که خارجی ها بار گلزنی را به دوش می کشند و آمار گلزنی بالاتر رفته است و کمتر نامی از یک فوتبالیست آسیایی در صدرجدول گلزنان دیده می شود.

این وضعیت در لیگ ایران به علت مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ ارز متفاوت است چرا که نه تنها مهاجمان تراز اول به ایران نمی آیند، بلکه بهترین مهاجمان تیم ملی هم در خارج از کشور و در لیگ های روسیه، پرتغال و … شاغل هستند و حتی آقای گل شده اند.

به همین دلیل است که با خروج بازیکنان باکیفیت از ایران و نیامدن خارجی های جایگزین، فوتبال ایران چند فصلی است که در بخش تهاجمی دچار افت شده و و آنطور که باید و شاید شاهد گلزنی در خط حمله نیستیم.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true