×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
true
false

حسین عسگری کارشناس داوری فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا درباره حواشی و اشتباهات اخیر داوری در بازی‌های لیگ برتر گفت: اشتباهاتی که داورهای ما مرتکب آن می‌شوند، مربوط به بعد فنی و آموزشی آنها نیست. داورهای لیگ برتر تجربه بالایی دارند و تجربه آنها محدود به یک یا دو سال نمی‌شود. چرا در گذشته این اشتباهات را انجام نمی‌دادند. اشتباهات آنها مربوط به بحث‌های روحی و روانی است. به عنوان مثال چه دلیلی دارد که داور بازی استقلال و سپاهان برخورد توپ به دست کی‌روش استنلی را خطا نگیرد. داور در آن صحنه تمرکز لازم برای تصمیم‌گیری را نداشت. با وجود اینکه صحنه را مشاهده می‌کرد اما حواسش به آن صحنه نبود.

این کارشناس داوری محرومیت داوران پس از قضاوت اشتباه را درست دانست و گفت: بنده ۴۷ سال در امر داوری تجربه دارم. گاهی داورهای ما اشتباهاتی انجام می‌دهند که باعث محرومیت آنها می‌شود، مانند بازیکنی که در یک مسابقه عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد و مربی یک یا دو هفته به نشانه تنبیه از او استفاده نمی‌کند. این امری طبیعی است اما در هیچ‌جای دنیا نمی‌بینید که این محرومیت را رسانه‌ای کنند و به عامه مردم اعلامش کنند. تنبیه و تشویق داور کار درستی است، اما اعلام آن به رسانه و مردم بسیار اشتباه است. این امر، اثری بسیار مخرب روی آن داور و البته جامعه داوری خواهد داشت. اگر به دنبال قضاوت خوب در بازی‌های لیگ هستیم باید از مواردی که افکار داور را بهم خواهد ریخت جلوگیری کنیم. تنبیه مودبانه مفید خواهد بود، اما رسانه‌ای کردن آن مخرب است.

فرهنگ اعتراض در بین بازیکنان و تیم‌ها به شکل بدی جا افتاده‌ است و این امر خیلی از مواقع زیبایی فوتبال ما را کاهش می‌دهد و باعث حواشی زیادی می‌شود. عسگری درباره این موضوع گفت: در فوتبال ما پرخاشگری و اعتراض امری جاافتاده‌ است و این مستقیما روی عملکرد داور تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، بسیار دیده‌ایم که صحنه‌ای رخ ‌می‌دهد و بازیکن قبل از تصمیم داور شروع به اعتراض و پرخاشگری می‌کند. این فرهنگ اعتراض حتی تاثیرات منفی زیادی هم روی تیم ملی ما داشته‌ است. علت این فرهنگ اشتباه را در چند وجه باید تحلیل کرد. اول اینکه داورهای ما در اینجور موارد باید برخورد قاطع‌تری از خود نشان دهند. دوم اینکه کمیته انضباطی در هر زمان و به هر شکل که بخواهد می‌تواند بازیکنان را احضار کند و آنها را جریمه کند. البته که جریمه‌های فوتبال ما به قدری کم است که بازیکنان ککشان هم نمی‌گزد. سوم اینکه کمیته انضباطی در چنین مواردی نباید یکنواخت عمل کنند تا بازیکنان دوباره به خودشان جرات همچنین کارهایی را بدهند.

عسگری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سیستم VAR در ایران راه اندازی خواهد شد؟ گفت: بنده مخالف این سیستم نیستم اما در دنیا تنها در کشورهای محدودی این پروژه اجرا شده‌ است. در آسیا قطر، امارات و استرالیا و در اروپا تنها چهار کشور از VAR بهره می‌برند. پروژه ساده و فوری‌ایی نیست. نیاز به هزینه بسیار زیاد و زمانی حداقل یک سال و نیمه دارد. اگر روزی بخواهیم از آن استفاده کنیم، فدراسیون باید بودجه آن را تامین کند. چراکه در ایران تیم‌ها مالک ورزشگاه‌ها نیستند و به همین علت، تیم‌ها همچین خرجی برای آن ورزشگاه نخواهند کرد.

او درپایان گفت: همه باید به داوری کشور کمک کنیم. با وارد کردن هجمه کمکی به داورها نخواهیم کرد. با تحلیل صحنه‌های بی‌ارزش، ارزش داورها را پایین نیاورید.

انتهای پیام

منبع این مطلب

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true